PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ ASYSTENTA DS. OSÓB NIEPEŁNOPRAWNYCH W RAMACH PROJEKTU „CENTRUM WSPARCIA RODZINY – ROZWÓJ USŁUG SPOŁECZNYCH NA TERENIE ZABRZA”
Od stycznia 2021 roku, aż do końca okresu realizacji projektu pod nazwą „Centrum Wsparcia Rodziny – rozwój usług społecznych na terenie Zabrza”, w Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie Zabrze zatrudniony był konsultant ds. osób niepełnosprawnych. Zadaniem osoby zatrudnionej na tym stanowisku były indywidualne oraz grupowe konsultacje z osobami niepełnosprawnymi. Analiza dotyczyła aktualnej sytuacji zdrowotnej, społecznej i zawodowej każdego przyjętego do projektu uczestnika. Celem każdego ze spotkań konsultacyjnych było opracowanie Indywidualnego Planu Pomocy pod kątem poprawy jakości życia konkretnego uczestnika oraz stworzenie możliwości dotyczącej wyrównania szans, podniesienia kompetencji zawodowych oraz rozwijania umiejętności życiowych. Wnioski zawarte w Indywidualnym Planie Pomocy obejmowały zarówno potrzeby osoby niepełnosprawnej jak i jej rodziny. Konsultant ds. osób niepełnosprawnych podejmował również decyzje dotyczące przydzielenia osobistego asystenta uczestnikowi. Zachęcał także osoby z niepełnosprawnościami do uczestnictwa w grupie wsparcia. W trakcie realizacji projektu konsultant poszerzył zakres swoich zadań poprzez udzielanie informacji dotyczących możliwości uzyskania form wsparcia przewidzianych w ramach prawodawstwa krajowego oraz tych z których można skorzystać na terenie miasta.
Prowadzone cykliczne spotkania grupy wsparcia pod nazwą ,,Bliżej …” skupiały niepełnosprawnych uczestników projektu i ich rodziny. Spotkania miały charakter nie tylko stacjonarny (Centrum Usług Społecznych, siedziba Polskiego Związku Niewidomych) ale też niestacjonarny. Przykładem tych ostatnich mogą być cykliczne spacery zatytułowane ,,9000 tysięcy kroków dla zdrowia”, które odbywały się w Specjalnej Strefie Ekonomicznej czy spotkania przy grillu bądź ognisku. W trakcie realizacji projektu łącznie ze wsparcia skorzystało 40 osób z niepełnosprawnościami.