Świetlica na Krakowskim

1 września 2024 roku Miasto Zabrze rozpoczyna realizację projektu

„ Świetlica na Krakowskim”

w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Priorytet FESL.07 Fundusze Europejskie dla społeczeństwa, działanie FESL.07.07 Wsparcie rodziny, dzieci i młodzieży oraz deinstytucjonalizacja pieczy zastępczej.

Projekt skierowany jest do 20 zabrzańskich dzieci w wieku 5-15 lat, uczestników świetlicy środowiskowej mieszczącej się pod adresem: Plac Krakowski 4 w Zabrzu. Projekt realizowany  będzie w okresie  01.09.2024 – 30.11.2026.

Celem projektu jest podjęcie działań w zakresie rozwoju, podniesienia jakości
i dostępności usług wsparcia rodzin, w tym przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych lub w kryzysie poprzez rozszerzenie oferty wsparcia świetlicy środowiskowej oraz szkolenie kadry zaangażowanej bezpośrednio w pracę z uczestnikami/uczestniczkami.

W ramach projektu zaplanowano również niezbędne szkolenia tematyczne w celu uzupełnienia kwalifikacji kadry oraz doposażenie placówki.

Zwiększenie oferty zajęć i aktywności dzieci zapobiega wykluczeniu społecznemu, daje szansę na łatwiejsze radzenie sobie w różnych sytuacjach społecznych
oraz wykazywanie inicjatywy i zdolności do działania.

 

Efektem końcowym zaplanowanych działań będzie zwiększenie kompetencji społecznych u dzieci, poprawa komunikowania, rozeznanie zainteresowań
oraz zwiększenie wiedzy ogólnej.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

Wartość projektu: 742 125,00 zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 705 018,75 zł
Wkład  własny: 37 106,25 zł.

Harmonogram form wsparcia:

HFW-FESL.07.07-IZ.01-0392_23-2025-03-001.pdf
[HFW-FESL.07.07-IZ.01-0392_23-2025-03-001.pdf – Pobrano 272 razy – 230,69 KB]

 

Więcej informacji znajdą Państwo:

  1. Miasto Zabrze beneficjentem dofinansowania ze środków UE na realizację projektu „Świetlica na Krakowskim”
  2. Zabrze pozyskało środki z UE na realizację projektu „Świetlica na Krakowskim”

 

Luty 2025

Ferie zimowe już za nami, ale dzięki udziale w projekcie “Świetlica na Krakowskim” , z pewnością będą niezapomniane. Wolny od szkoły czas był wypełniony wycieczkami ale też ciekawymi warsztatami. Był również czasem na odpoczynek, dobrą zabawę a także rozwijanie nowych umiejętności.

Ferie rozpoczęliśmy od wyjazdu na kulig do Wisły Po pełnej emocji przejażdżce wozami posililiśmy się gorącą zupą i pieczonymi kiełbaskami z oscypkiem w klimatycznej góralskiej kolibie. Kolejne dni ferii spędziliśmy aktywnie w Parku Trampolin “House of Air”, na basenie w Parku Wodnym w Tarnowskich Górach , odwiedziliśmy zabrzańskie kino Cinema Platan oraz Gliwicką Palmiarnię, a na koniec ferii uczestniczyliśmy w kulinarnych warsztatach organizowanych przez studio kulinarne Przystanek 11. Oj było pysznie i zdrowo. Pod okiem naszej kuchennej instruktorki przygotowaliśmy pyszne dania na słono jak i na słodko. Podczas ferii nie zabrakło tez systematycznych spotkań z naszą Panią logopedką oraz nauczycielką języka migowego. Ćwiczyliśmy systematycznie, aby zdobyta wiedza i umiejętności nam nie umknęły w wolnym czasie.. Z całą pewnością możemy powiedzieć, że podczas tegorocznego zimowego wypoczynku działo się bardzo, bardzo dużo. Przez cały okres ferii towarzyszyła nam wspaniała atmosfera i dużo uśmiechu.

Styczeń 2025

Nowy Rok rozpoczęliśmy aktywnie i zdrowo . A więc- nauka pływania dla najmłodszych. 10 uczestników rozpoczęło kurs nauki pływania i można powiedzieć , że czują się jak ryby w wodzie.

Nowym dla nas działaniem jest nauka języka migowego. Wydawałoby się, że trudne przedsięwzięcie, ale nic mylnego, dzieci bardzo szybko zapamiętały podstawowe znaki i po pierwszych zajęciach już potrafią się przywitać i zamigać swoje imię.

Nie zabrakło świetlicowego gotowania. A więc był omlet na słodko, zupa gulaszowa i bigos.

Udaliśmy się też na wyjście do Opery Śląskiej w Bytomiu na przepiękny spektakl”Calineczka” . Wszystkie dzieci były zachwycone i na pewno takie działanie powtórzymy jeszcze nie raz.

Poza tym intensywnie pracowaliśmy na zajęciach socjoterapeutycznych, korekcyjno- kompensacyjnych , logopedycznych oraz edukacyjnych.

Grudzień 2024

Grudzień w świetlicy na Krakowskim rozpoczęliśmy zajęciami z Panią logopedą. Wszyscy uczestnicy zostali dokładni przebadani pod kątem wad wymowy i spośród nich zostało wybranych 9 osób do indywidualnej terapii logopedycznej. Następnie kontynuowaliśmy cykl zajęć ekologicznych oraz higienicznych, Tym razem dowiedzieliśmy się co można zrobić z rolką po papierze toaletowym i jak zamienić szyszkę w świąteczną ozdobę.

Poza tym było u nas kreatywnie i przepysznie. Uczestniczyliśmy w dwóch warsztatach artystycznych. Piękne choinki z osiki , które zrobiliśmy to już zapowiedź zbliżających się Świąt, a pachnące mydełka glicerynowe przydadzą się na świąteczne prezenty.

Druga połowa grudnia to czas przygotowań do Świąt, a więc kulinaria w ruch! Uczestnicy przygotowali na zajęciach kulinarnych pyszne pierniki, oraz mnóstwo potraw wigilijnych, które podane zostały na świątecznym spotkaniu wigilijnym.

W grudniu wybraliśmy się też do Teatru Nowego w Zabrzu na przedstawienie” Scrooge-opowieść wigilijna” oraz do kina z okazji Mikołaja.

Dodatkowo spędziliśmy miły dzień z naszymi rodzicami, którzy zostali zaproszeni do świetlicy , a na koniec doskonale bawiliśmy się podczas zabawy sylwestrowej.

Wrzesień- Październik – Listopad 2024

Wraz z nowym rokiem szkolnym rozpoczęliśmy realizację projektu” Świetlica na Krakowskim” . Po długim wakacyjnym odpoczynku czas na naukę, a więc zajęcia edukacyjne takie jak ekologiczne i higieniczne są u nas na porządku dziennym. Podczas zajęć higienicznych poznaliśmy podstawowe zasady dbania o higienę. Dowiedzieliśmy się jak należy dbać o zęby i prawidłowo myć ręce.

W czasie zajęć ekologicznych rozbudzaliśmy naszą wyobraźnie wykorzystując otaczające nas elementy natury do zabawy i tworzenia prac. Dowiedzieliśmy się jak powstaje deszcz, dlaczego drzewa zrzucają liście oraz odkrywaliśmy dary jesieni spacerując po Ogrodzie Botanicznym.

Ponadto rozpoczął się cykl zajęć socjoterapeutycznych oraz korekcyjno kompensacyjnych. Z podziałem na dwie grupy młodszą i starszą rozwijamy komunikację w grupie słuchając się, przestrzegając zasad i współpracując. Rozwijamy świadomość siebie. Uczymy się doceniania i akceptacji siebie i innych.

W czasie zajęć korekcyjno – kompensacyjnych ćwiczymy pamięć i koncentrację grając w gry, rozwiązując zadania i zagadki. Wycinamy, piszemy i kolorujemy ćwicząc sprawności manualne.